Descobrint el Renaixement a Florència

May 04, 2017 by Margalida Marí Category: Activitats 16-17 0 comments

Del primer cop que vaig anar a Florència només recordava el trui de turistes al Ponte Vecchio, noves olors als carrers, un Duomo ple d’andamis, però que s’intuia majestuós, el Baptisteri, el David… recordava una ciutat-museu, un escenari que destil·lava història a cada cap de cantó. Tenia 16 anys, feia 3r de BUP (el primer de Batxillerat d’ara). En aquell moment en vaig tenir prou. El principal gaudi d’aquell primer gran viatge, tanmateix, va ser el de les rialles i les estones de convivència amb els meus amics d’institut. Per molts viatges de plaer i de passeig que fem, els més divertits sempre són els viatges d’estudis.

Aquest estiu passat vaig visitar Florència de nou gràcies al Programa ERASMUS + i ja no me va bastar! de fet, aquestes vacances de Pasqua hi he tornat, crec que hi podria anar un cop i un altre i sempre em semblaria deixar coses pendents.

El curs anterior vaig impartir per primer cop l’assignatura d’Història de l’Art i el tema del Renaixement em va resultar força complicat i difícil d’impartir; és un tema dens, una època fascinant, de molts descobriments, de noves maneres de fer, un punt d’inflexió en la història que dóna pas a la MODERNITAT i que ens va canviar profundament. Un tema ple d’obres, autors i homes universals, artistes i mecenes.

Dintre del marc del Programa ERASMUS+, concedit al nostre centre per al seu desenvolupament durant els cursos 2016-17 i 2017-18, vaig poder optar al curs “Discovering Renaixance in Florence”, coneixeria in situ obres clau, rebria explicacions sobre la seva història i mecenatge, tot plegat faria que els meus coneixements i la meva seguretat a l’hora d’explicar es reforçassin considerablement, per una altre banda em veuria obligada a practicar l’anglès que tenia ben aparcat…

La professora de Llengües Clàssiques també va sol·licitar un curs de llengua i cultura italianes al mateix centre d’estudis d’EUROPASS a Florència, ens posàrem d’acord en les dates per poder aprofitar els avantatges de compartir allotjament i experiència i allargar als caps de setmana la visita a llocs històricament importants i propers a Florència. Pel que vàrem poder visitar Siena, Lucca, Pisa, San Giminiano, Bolònia i Ràvenna.

Durant el curs, al matí anava al centre, fèiem unes hores de classe i sortíem a fer les visites als museus, als palaus o a les esglésies. El Duomo i el seu museu, el Baptisteri, el Palazzo Medici Riccardi, L’Accademia, els Uffizi, el Bargello, Santa Croce, Santa Maria Novella, San Lorenzo… Després d’una aturada per dinar, continuàvem ampliant les visites del matí o amb altres que no entraven al programa.  El Palazzo de la Signoria, San Marco, San Miniato, la sagristia Nova, pujar a la cúpula de Brunelleschi i al campanille de Giotto.  Així i tot, com he dit abans és tan el que ofereix la ciutat que sempre queden coses pendents.

Així fa només unes setmanes tornava estar al davant de pintures de Benozzo Gonzoli, Botticelli i del mateix Giotto, tornava a mirar les escultures de Miquel Àngel i Giambologna i tornava admirar el talent de Brunelleschi per poder haver fet una obra tan magnífica i extraordinària fa més de 500 anys.

A part d’haver disfrutat i haver tengut l’oportunitat de millorar els continguts i les classes, és a les nostres intencions, aprofitant aquesta experiència i tots els contactes que hem fet, realitzar un viatge d’estudis amb els alumnes de Batxillerat a Florència, enguany no ha estat possible, però ho seguirem intentant el curs vinent. A més, aquest curs ens ha ofert la possibilitat de poder fer intercanvis, tant de docents com d’alumnes, i projectes de Job Shadowing entre centres dels que vam poder conèixer alguns professors.

Ben segur que alguns d’aquests projectes seguiran endavant. Vos anim a tots, companys i alumnes, a participar-hi!