Departament de Filosofia

La filosofia és la més alta aspiració de l’ànima humana i de la societat, va dir Plató, i 2500 anys després encara seguim donant definicions d’allò que és la filosofia; perquè definicions de filosofia trobarem tantes com pensadors ha hagut i haurà, i no obstant, mai l’éseer humà ha deixat d’apropar-se a intentar esbrinar què és això de la filosofia, alguna cosa deu tenir la filosofia. Pot ser hi hagi hagut moltes definicions, moltes posicions, però totes tenien una cosa en comú, la filosofia cerca el coneixement, la sabiduria, mitjançant la raó i la llibertat. En aquest departament volem alumnes lliurepensadors, i això el feim a tres assignatures: Filosofia de primer de batxillerat; Història de la Filosofia de segon de batxillerat, i a Introducció a la filosofia a tercer de l’ESO.
També oferim l’assignatura de Psicologia a segon de Batxiller, una matèria molt interessant pels alumnes que vulguin cursar estudis posteriors humanístics o socials, i molt important per poder donar una visió humanística als estudis científics. L’interès dels adolescents pel coneixement d’ells mateixos i del contexte social en el que es troben immersos, fa de la Psicologia una matèria especialment apropiada per a la seva introducció en aquestes edats.

Accés a la pàgina web del departament de filosofia.

PROFESSORAT CÀRREC ALTRES INFORMACIONS
Ángel Luis del Barco del Barco Coordinador de la pàgina web. Representant en el Consell Escolar. Professor associat de la Universitat de les Illes Balears.
Vicente Peral Santiago Cap del departament didàctic.
Joana Maria Noguera Duran Cap del subdepartament de Llengües i cultura clàssiquues.

Avaluació

Enllaços d'interés

Pàgina web del departament de filosofia

Podeu accedir als blogs dels professors del departament:

Días de Nietzsche y Rosas (Blog del professor Ángel Luis del Barco)

Ángel Luis del Barco us ofereix les idees filosòfiques des de les escenes del cinema a la pàgina Días de cine y filosofía

Igualment us invita a descobrir el món de la filosofia de dins la música a la pàgina Días de música y filosofía

Ràdio del departament de Filosofia

Aquí trobareu els enllaços als programes de ràdio que feim al departament de filosofia

Programas de ràdio de tercer i quart d’ESO dedicat a la lluita contra la violència de gènere amb motiu de la celebració del 25N a l’institut.

Conmemoració de la Declaració Universal dels Drets Humans; els alumnes de primer d’ESO fan una lectura de la declaració en cada una de les seves llengües maternes.

Concert per la solidaritat(Part 1) Amb motiu del final del primer trimestre del curs 2018/19, l’IES Ses Estacions va celebrar la diada de la solidaritat i el departament de filosofia i llengües clàssiques ha volgut afegir-se amb un concert per la solidaritat entre les cultures del món; el concert ha estat oferit pel músic brasiler Pedro Rosa.

Concert per la solidaritat. (Part 2)

Subdepartament de Llengües i Cultura Clàssiques

SALVETE, AMICI!

L’estudi de les cultures antigues de Grècia i Roma ens remet a l’origen de la nostra pròpia cultura europea.

Els grecs foren els creadors de la majoria de les nostres formes artístiques i literàries, posaren les bases del nostre pensament, desenvoluparen idees polítiques que el món occidental ha heretat, crearen mites que han esdevingut una constant a la literatura i l’art posteriors. Els romans en recolliren el testimoni i ens el transmeteren juntament amb aportacions pròpies tan importants com el dret.

Així, és possible que unes cultures tan allunyades en el temps tenguin encara alguna cosa a dir a la nostra societat i, sobre tot, als joves d’avui? Nosaltres estam convençuts que sí.

Per això estudiam les seves llengües: el LLATÍ, que és la nostra llengua (perquè el català i el castellà no són més que el llatí del s. XXI), i el GREC, que és la font de la major part del vocabulari de la ciència i la cultura. I l’estudi de la llengua ha d’anar combinat amb el de la CULTURA CLÀSSICA, perquè una cosa no té sentit sense l’altra.

Benvinguts, per tant, als que decidiu cursar aquestes assignatures. I que tengueu sort en la vostra Odissea…

Avaluació

Enllaços d'interés

• CLÀSSIQUES SES ESTACIONS: perfil de facebook dedicat a la cultura de Grècia i Roma.
  • NUNTII LATINI: pàgina web de l’emissora de la ràdio pública finlandesa que va emetre les seves notícies en llatí des de 1989 fins al 2019.
  • THE LATIN LIBRARY: una selecció de textos en llatí d’autors de totes les èpoques.
  • THE LITTLE SAILING: una selecció de textos en grec d’autors clàssics.

Activitats de Filosofia i Llengües Clàssiques